Store mestre (forår)

signe.jpg

Signe Jacobsen

HOLD 5:
Store mestre (forår)
Tid: tirsdage kl. 10-12. Sted: Bygningen, Ved Anlægget
Pris: 4 formiddage kr. 490 inkl. kaffe / 1 foredrag kr. 145
 

 
 
1374px-Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg
 
18. januar

LEONARDO DA VINCI 
(Italien 1452-1519) 

Leonardo da Vinci er ubestrideligt et af de største genier, verden har set. Han spredte sig over en imponerende vifte af felter og gjorde landvindinger inden for naturvidenskaberne. Men han mente, synssansen var den vigtigste af de 5 sanser og den, mennesket bedst kunne stole på i sin kamp for viden frem for tro – og netop derfor står hans maleri frem som en væsentlig del af hans samlede værk. Hans Mona Lisa er kendt af stort set alle i den vestlige verden, men selvom billedkunsten er hovedinteressen i dette foredrag, vil mange andre aspekter af hans virke også blive berørt: Hans arbejde i Firenze, hans anatomiske studier, hans plantestudier, hans virke hos fyrsten i Milano med krigskunst og skulptur etc.


stormester chr købke.jpg
 
1. februar 

CHRISTEN KØBKE
(Danmark 1810-1848)

Den ukomplicerede og ikke-teoretiske bagersøn Købke var den, der allerbedst kom til at repræsentere nogle helt fundamentale træk ved den danske guldalder: glæden ved det nære, barndomslandet, familie og venner inden for og på Københavns volde. Elev af den store mentor C.W. Eckersberg tog han ved lære, men havde aldrig dennes internationale udsyn og interesse i Rom og klassiske ruiner som så mange andre guldalder-kunstnere, og det obligatoriske udlandsophold i Italien gjorde intet for hans udvikling. Hans værker er en enestående lære om det store i det små, og hans malerier giver nærmest oplevelsen af at blive barn igen og se alting på ny: det banale bliver guddommeliggjort af en magisk pensel og et kærligt øje. 


stormester claude monet.jpg
 
1. marts

CLAUDE MONET
(Frankrig 1840-1926) 

Monet er impressionismens mest typiske mester. Det var netop et maleri af ham, der gav navn til kunstretningen. Betegnelsen var et skældsord til en begyndelse, men blev siden en betegnelse for en hel strømning. Stilen er kendetegnet ved, at kunstnere forsøger at fange det optiske og flygtige indtryk af naturens flimmer eller den moderne verdens hektiske byliv og fritidsliv, som opstod i slutningen af 1800-tallet og kom til udtryk i caféliv, forlystelser og sejlads på Seinen i byens udkantsområder. Monets sidste årtier af et langt liv blev præget af åkandebilleder fra hans berømte have, som han anlagde i Giverny, og hvor der i dag er museum for ham. Vi ser også nærmere på Monets inspirationskilder, kolleger og andre omstændigheder omkring impressionismen.



1893-Ved-frokosten-sammen-med-Otto-Benzon.jpg
 
15. marts

P.S. KRØYER
(Danmark, 1851-1909)
 
Vi er vant til at tænke på P.S. Krøyer som blot og bar ”Skagensmaler” – men han var en internationalt orienteret kunstner, der noget af tiden var i Skagen. Fast bosiddende i København, var Krøyer desuden i høj grad med i de strømninger, der bevægede europæisk kunst i sidste halvdel af 1800-tallet. Han kendte – også personligt – mange af de store europæiske kunstnere fra sine mange rejser, og han udstillede flere gange i udlandet end i Danmark. Hans og Marie Krøyers tragiske kærlighedshistorie har ofte overskygget hans ubestridelige mesterskab og vigtige position som en kunstner af internationalt tilsnit.
 

KLIK HER FOR TILMELDING

Tilknyttet Dansk Oplysnings Forbund dof